Van september 2024 tot en aan de zomervakantie van volgend jaar wordt het hele wandelnetwerk in Noordwest Overijssel vernieuwd. Na ruim 10 jaar was niet alleen vervanging van verouderde borden noodzakelijk, maar ook een verbetering van de aansluiting op andere provinciale routenetwerken. Bovendien worden er bij de vernieuwing bordjes toegevoegd die wandelaars wijzen op de mogelijkheid om, van gebreken aan de routebewegwijzering, meldingen te maken via www.meldpuntroutes.nl. Zo houden we met elkaar de routes compleet.
De vernieuwing van het wandelnetwerk wordt uitgevoerd door het Routebureau van Marketing Oost, in opdracht van de gemeenten. Wij, als Centrϕide, nemen in deze uitvoering ook verschillende taken op ons. In dit artikel laten we graag zien wat wij hiervoor doen.
Routeontwikkeling:
Jakob Ponstein, projectleider bij MarketingOost en Han van den Heuvel, regisseur van Centrϕide, hebben de regie over de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk. Om tot passende en aansprekende routes te komen bespraken ze de ideeën hierover vooraf breed met gemeenten, terrein beherende organisaties en lokale organisaties zoals dorpsbelangen en vrijwilligerswerkgroepen.
Databeheer:
Ons team Databeheer zorgt ervoor dat de nieuwe en gewijzigde routes in het datasysteem van het wandelnetwerk werden gezet en ze beheert en actualiseert de nieuwe en gewijzigde wandelroutes in de digitale omgevingen. Een voorbeeld hiervan is de digitale voortgangskaart die te vinden is op deze pagina van de website van VisitOost. Hier kan je zien welke routes al zijn aangepast, maar ook welke kleuren wandelroutes er lopen.
Aanleg en uitvoering:
Onze Technische dienst plaatst de nieuwe routeborden en panelen, en voert al het fysieke werk uit. Wat nog wel een hele klus is ook! Want dit gaat verder dan het vakmanschap van een timmerman. De bewegwijzering van de verschillende wandelroutes moet goed op elkaar afgestemd worden om de juiste richting te duiden, zodat mensen niet het bos in worden gestuurd.
Keuzepuntensysteem ontworpen
Daarnaast hebben wij ook een rol in de ontwikkeling van het nieuwe Keuzepuntensysteem. Het zogenaamde hybride systeem zorgt ervoor dat de verschillende wandeltrajecten binnen het wandelnetwerk te volgen zijn op de oude manier, via de bekende gekleurde pijlen, maar ook via keuzenpuntennummers. Deze keuzenpuntennummers bieden de wandelaar de mogelijkheid om over te stappen op een andere (kleur) route en om verschillende routes aan elkaar te knopen. Waar het voor de wandelaar nu nog soms ‘zoeken’ is naar de juiste routes bij de overgang van een wandelroute, bijvoorbeeld vanuit Drenthe naar Friesland, is er straks een ‘grenzeloos’ systeem. Het beste uit de 2 bestaande wandelnetwerksystemen samengevoegd!
Dankzij deze taken zorgen we ervoor dat het netwerk niet alleen kwalitatief hoogstaand is, maar ook toekomstbestendig blijft.
Voor de wandelaars die gebruik maken van dit vernieuwde netwerk is er straks 1070 kilometer aan wandelpaden beschikbaar en 21.700 nieuwe bordjes wijzen hen de weg. Ze kunnen gemakkelijk overstappen op omliggende wandelroutes en vaker een dorp of stad binnenlopen. Dit maakt het wandelen in Noordwest Overijssel nog aantrekkelijker! We zijn dus best trots op de samenwerking met het Routebureau van MarketingOost en onze rol in dit project.
Ben je benieuwd naar hoe wij bijdragen aan een goed georganiseerd wandelnetwerk en hoe we wegbewijzering van wandelroutes naar een hoger niveau tillen? Neem een kijkje op onze dienstenpagina: Centroide Diensten. Samen werken we aan wandelplezier voor iedereen.
Neem dan gerust contact op om samen te kijken wat wij voor jullie kunnen betekenen.